طراحی سایت ریسپانسیو با ابعاد و رزولوشن دستگاههای مختلف سازگاری دارد. کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاهشان کوچک باشد (مثل اکثر گوشی های هوشمند موبایل) یا نمایشگری متوسط(مثل لپ تاپ و تبلت) و یا نمایشگرهای بزرگ (کامپیوترهای رومیزی و ال سی دی های بزرگ)داشته باشند، میتوانند به راحتی سایت را بررسی کنند و دیگر نیازی نیست اندازه صفحه را تغییر دهند که سایت به صورت کامل دیده شود.

چرا طراحی سایت ریسپانسیو بسیار مهم است؟

طراحی ریسپانسیو سایت در حال حاضر “چیز بزرگ” در طراحی وب است. اما اگر شما طراح نباشید، ممکن است از خود بپرسید که مفهوم این اصطلاح چیست. ممکن است مطمئن نباشید که وب سایت کسب و کارتان باید طراحی ریسپانسیو سایت را اجرا کند یا خیر. به خصوص اگر مفهوم آن را درک نکنید.

طراحی سایت ریسپانسیو می تواند به شما کمک کند بسیاری از مشکلات وب سایت خود را برطرف کنید. نحوه نمایش سایت شما در تلفن همراه  را مناسب تر کند. نوع نگاه شما را در دستگاه های دارای صفحه نمایش بزرگ و کوچک بهبود ببخشد. مدت زمانی را که بازدید کنندگان در سایت شما می گذرانند افزایش دهد. همچنین می تواند به شما در بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو کمک کند.

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام مشاهده برخی از وب سایت ها از طریق مرورگر تلفن همراه، با صفحات به هم ریخته مواجه شد باشید. این اتفاق باعث سردرگمی و عدم رضایت شما از محتوا و ترک زود تر وب سایت شده است. دلیل به هم ریخته بودن محتوا و تصاویر موجود در این سایت ها، عدم استفاده از طراحی ریسپانسیو می باشد. اساساً، طراحی ریسپانسیو سایت روشی است برای گردآوری یک وب سایت به گونه ای که به طور خودکار محتوا و عناصر آن را برای اندازه صفحه که در آن مشاهده می شود ، مقیاس بندی کند. این باعث می شود تصاویر از عرض صفحه بزرگتر نباشند. از انجام کارهای اضافی بازدیدکنندگان در دستگاه های تلفن همراه برای خواندن مطالب شما جلوگیری می کند.

هدف از طراحی سایت ریسپانسیو

هدف نهایی از طراحی سایت ریسپانسیو جلوگیری از تغییر اندازه ، پیمایش ، بزرگنمایی یا تغییر مکان غیرضروری مطالب است که در سایتهایی رخ می دهد که برای دستگاههای مختلف بهینه نشده اند. پیمایش در این سایت ها معمولاً بسیار دشوار است. حتی ممکن است برای مخاطبان بالقوه ای که قصد مشاهده مطالب شما را داشتند خسته کننده و آزاردهنده باشد.

همچنین طراحی سایت ریسپانسیو جایگزین نیاز قبلی برای طراحی یک وب سایت اختصاصی تلفن همراه می شود. به جای طراحی چندین وب سایت برای اندازه های مختلف ، می توانید فقط یک وب سایت طراحی کنید. سایتی که به صورت خودکار مقیاس بالا یا پایین را داشته باشد تا با دستگاهی که در آن مشاهده می شود مطابقت داشته باشد.

چرا باید در طراحی سایت ریسپانسیو سرمایه گذاری کنید؟

ما در جامعه ای چند صفحه ای زندگی می کنیم. به همین دلیل مهم است که سایت شما در تعداد بیشتری از دستگاه ها قابل مشاهده باشد. زیرا شما هرگز نمی دانید شخصی از چه دستگاهی برای مشاهده وب سایت شما استفاده خواهد کرد. از طرفی آمارها حاکی از رشد وبگردی از طریق تلفن همراه می باشد. در واقع نتایج تحقیقات نشان می دهد تعداد بینندگان موبایل اکنون بیش از دسکتاپ است. این تعداد با افزایش دسترسی جهانی به تلفن های هوشمند همچنان افزایش می یابد.

همچنین گوگل اعلام کرده، سازگاری با موبایل به عامل رتبه بندی در الگوریتم های موتور جستجوی خود تبدیل می شود. این بدان معناست که سایتهایی که سازگار با موبایل هستند، به طور بالقوه در نتایج موتورهای جستجو از بین می روند. زیرا تجربه خوبی به جستجوگران و بینندگان موبایل ارائه نمی دهند.

به طور خلاصه ، مزایای انتخاب طراحی سایت ریسپانسیو برای وب سایت شما شامل موارد زیر است:

  1. سازگاری با نمایشگرهای با اندازه مختلف
  2. مقرون به صرفه بودن
  3. انعطاف پذیری بالا و کارآمد
  4. بهبود تجربه کاربر
  5. رتبه بهتر و بالاتر در گوگل
  6. سهولت مدیریت
  7. افزایش بازدیدکنندگان سایت

سازگاری با نمایشگرهای با اندازه مختلف

امروزه کاربران از نمایشگرهای مختلف در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده میکنند. بنابراین سایتی میتواند در موفق باشد که بتواند به همه کاربران مراجعه کننده به سایت خدمات مناسب ارائه دهد. وب سایتی که نمایش مطالب در آن به صورت کامل باشد

حدود ۵۰ درصد از کاربران، از موبایل و تبلت برای مشاهده سایت ها استفاده میکنند. بنابراین اگر قالب سایت شما نمایش درستی در موبایل و تبلت نداشته باشد کاربران بسیاری را از دست خواهید داد. زیرا این دسته از کاربران پس از ورود به سایت شما در صورتی که نتوانند مطالب سایت شما را به راحتی مطالعه نمایند ممکن است سایت شما را بلافاصله ترک کنند و وارد سایت دیگری شوند که به درستی در دستگاه آنان نمایش داده شود. با توجه به مورد مطرح شده وجود سایت ریسپانسیو(واکنش گرا) برای سایت ها امری لازم و ضروری میباشد.

مقرون به صرفه بودن

نگهداری سایت های جداگانه برای مخاطبان موبایل و غیر موبایل گران است. می توانید با از بین بردن هزینه پرداخت برای سایت موبایل ، در هزینه های خود صرفه جویی کنید. این کار با طراحی سایت ریسپانسیو امکان پذیر است. شما فقط باید در یک طراحی سایت سرمایه گذاری کنید تا بازدیدکنندگان همه دستگاه ها را به خود جلب کنید.

انعطاف پذیری بالا و کارآمد

وقتی وب سایتی با طراحی ریسپانسیو دارید، می توانید به سرعت و به راحتی تغییراتی ایجاد کنید. نیازی نیست نگران ایجاد تغییرات در دو وب سایت باشید. این انعطاف پذیری زمانی مزیت بزرگی است که شما فقط می خواهید یک تغییر سریع در طراحی سایت خود ایجاد کنید.

بهبود تجربه کاربران

تجربه کاربران برای دارندگان وب سایت بسیار مهم است. شما می خواهید افراد، سایت شما را دوست داشته باشند. می خواهید برای متقاعد کردن آنها برای بازگشت، استفاده از آن آسان باشد. اگر کسی از طریق دستگاه همراه به وب سایت شما مراجعه کند و بارگیری آن مدت زمان زیادی طول بکشد یا تصاویر شما از وضوح مناسبی برخوردار نباشند ، می تواند شرکت شما را غیرحرفه ای جلوه دهد.

هیچ کس نمی خواهد با مکانی غیر حرفه ای تجارت کند. اما طراحی واکنش گرا ، که تجربه کاربری بسیار بهتری را ارائه می دهد ، می تواند مردم را متقاعد کند تا به شرکت شما فرصتی بدهند. از آنجا که بزرگنمایی و پیمایش حذف خواهد شد ، می توان سریعتر محتوا را مشاهده کرد. برداشت کلی که بازدیدکنندگان دارند بسیار مثبت تر خواهد بود.

رتبه بهتر و بالاتر در گوگل

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO استراتژی است که توسط بسیاری از شرکت ها برای کمک به خود در رتبه بندی صفحه Google استفاده می شود. هرچه به اوج نزدیکتر باشید ، شانس یافتن مشتریان بالقوه بیشتر خواهد بود. طراحی ریسپانسیو سایت می تواند به سئو کمک کند زیرا گوگل همانطور که گفته شد وب سایت هایی که موبایل پسند هستند را ترجیح می دهد. در ترکیب با سایر فاکتورهای جستجوگرها ، ریسپانسیو بودن سایت می تواند به شما در افزایش نتایج جستجو کمک کند.

یکی از دلایل دیگری که گوگل طراحی ریسپانسیو را پیشنهاد میکند این است که تمامی محتویات روی یک وب سایت و یک url قرار میگیرند و این موضوع باعث میشود که کاربران راحت تر با سایت ارتباط برقرار کنند و سایت را به اشتراک بگذارند. این موضوع باعث میشود که گوگل بتواند راحت تر و بهینه تر محتوای سایت رو نشانه گذاری کند.

سهولت مدیریت

بیشتر مشاغل ، به ویژه مشاغل کوچک ، وقت زیادی برای به روزرسانی یا تازه سازی شکل وب سایت خود ندارند. اما به جای اینکه مجبور شوید یک طراح را برای مدیریت هر جنبه از وب سایت خود استخدام کنید، طراحی سایت ریسپانسیو به شما امکان می دهد تغییرات را خودتان ، به سرعت و به راحتی انجام دهید.

علاوه بر این ، فقط با یک وب سایت ، مدیریت سایر عناصر بازاریابی شما بسیار آسان تر خواهد بود. شما هرگز فکر نخواهید کرد که آیا باید سایت موبایل یا دسک تاپ را در به روزرسانی رسانه های اجتماعی پیوند دهید یا اینکه آیا همه پیوندهای هدایت شما برای جلب بازدید کنندگان مناسب به سایت مناسب کار می کند یا نه ریسپانسیو سایتیی استرس ناشی از مدیریت یک وب سایت تجاری را از بین می برد.

افزایش بازدیدکنندگان سایت

ریسپانسیو بودن و یا به عبارتی واکنش‌گرا بودن سایت امروزه اهمیت ویژه‌ای برای گوگل دارد.اگر می‌خواهید آمار بازدید از سایت خود را افزایش دهید، ریسپانسیو بودن برای سایت شما الزامی است زیرا امروزه خیلی از کاربران با استفاده از گوشی‌های هوشمند، تبلت و … از سایت‌ها بازدید می‌کنند و اگر شما این نکته را رعایت نکرده باشید مخاطبان خود را از دست می‌دهید و نتیجه‌ی آن کاهش آمار بازدید از سایت شماست. 61 درصد از کاربران تلفن همراه می گویند اگر نتوانند آنچه را که به دنبال آن می گردند ، بلافاصله در وب سایت شما پیدا کند، یا اگر بارگیری وب سایت شما زمان بر باشد، آن را ترک می کنند. بنابراین طراحی سایت ریسپانسیو همان چیزی است که اکثریت قریب به اتفاق کاربران اینترنت ترجیح می دهند ، زیرا روند مرور موبایل را بسیار ساده تر می کند.

طراحی ریسپانسیو را برای وب سایت خود شروع کنید

اگر این مطالب شما را متقاعد نمی کند که تغییری در روش طراحی ایجاد کنید، قطعا مقوله صرفه جویی در هزینه و زمان شما را متقاعد کند. طراحی سایت ریسپانسیو بخش مهمی از هر استراتژی وب مدرن است.

کلیه وب سایت هایی که در آرنی وب طراحی میشود، کاملا ریسپانسیو هستند و با تمامی نمایشگرهایی که میتوان سایت را مشاهده کرد، سازگاری دارند.اگر شما آماده سرمایه گذاری در یک وب سایت ریسپانسیو هستید ، به صفحه طراحی سایت آرنی وب مراجعه کنید تا در مورد هزینه یک طراحی جدید و همچنین برخی مزایای اضافی دیگری که در این مقاله ارائه نکردیم اطلاعات بیشتری کسب کنید.