با گسترش اینترنت و فضای وب، روش انجام بسیاری از فعالیتها تغییر کرده است. در گذشته برای معرفی کسبوکارها از روشهای حضوری استفاده میشد. ولی حالا سایتها و بهینه سازی سئو هستند که حرف اول را میزنند.
امروزه اکثر مردم، موضوع مورد نیاز خود را از طریق موتورهای جستجو و در دنیای اینترنت جستجو می کنند. اینترنت و کاربرد های آن به قدری گسترش یافته که اگر به نحوه تامین نیاز های خود دقت کنید می بینید که درصد قابل توجهی از خواسته های خود از قبیل سفارش غذا ، خرید های آنلاین از فروشگاه های صوتی تصویری ، سفارش هدیه برای دوستان و … را از طریق اینترنت و جستجو در فضای مجازی برآورده می نمایید.
باید بدانید که بیش از 80 درصد کاربران در اینترنت، نیاز های خود را از طریق موتورهای جستجو و در راس آنها گوگل ، برطرف می کنند.
سایتها همان مغازهها و فروشگاهها هستند که شکل امروزیتری پیدا کردهاند و مخاطبان بیشتری را از سراسر دنیا پوشش میدهند. پس چیدمان و نحوهی ارائهی محصول در این فروشگاهها اهمیت زیادی دارد. همچنین مکانی که برای تاسیس فروشگاه انتخاب میکنید باید در معرض دید مشتریها باشد. در دنیای امروز، موتورهای جستجو به خصوص گوگل اصلیترین راه برای پیدا کردن کسبوکار شما هستند. رسیدن به نتایج بالای موتورهای جستجو، نقش مهمی در پیشرفت فعالیت شما دارد. اینجاست که اهمیت سئو نمایان میشود.
عبارت سئو (SEO) مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. امروزه این مفهوم به Search Experience Optimization تغییر یافته که برابر است با بهینه سازی تجربه کاربری از جستجو. به عبارت دیگر باید برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده نیز اهمیت ویژه ای قایل شویم.
قرار گرفتن در رتبه های بالای نتایج جستجوی گوگل واقعا با سایر رتبه ها تفاوت دارد. تحقیقات انجام شده نشان داده اند که نزدیک به 90 درصد کاربرانی که کلمه خاصی را جستجو می کنند به همان صفحه اول بسنده می کنند. باید بدانیم که بیشتر از 70 درصد آنها فقط 3 لینک اول را مشاهده می کنند. بنابراین قرار گرفتن در رتبه های بالا ، تاثیر بسزایی در میزان فروش و سودآوری خواهد داشت. قرار گرفتن در صفحات اول نتایج جستجو نیازمند بهینه سازی سئو می باشد.
چرا به بهینه سازی سئو نیاز داریم؟
اگر چه به نظر نمیرسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد، اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم. طبیعی است که با توجه به روش اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، میتوانند متفاوت باشند؛ بنابراین شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار دقیق اعداد، بیشتر به مقیاس و اهمیت نسبی آنها توجه کنیم:
مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست بلکه مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان نیز از فاکتورهای اصلی آن میباشد. بطوریکه در چند سال اخیر سیاستهای گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان از سایتها همسو شده است.
گوگل و سایر موتورهای جستجو، الگوریتمها و قوانین خاصی برای رتبهبندی سایتها دارند. این قوانین هر سال به روز میشوند تا بهترین و مرتبطترین مطالب را در صدر قرار دهند. با در نظر گرفتن این فیلترها رقابت برای داشتن یک وبسایت موفق سختتر شده است. اگر میخواهید از برندگان این رقابت تنگاتنگ باشید، باید از مزایای بهینه سازی آگاه شوید و به درستی از آن بهره ببرید.
بیشتر مخاطبان از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل وارد سایتهای مختلف میشوند. طبق آمار بیش از ۷۵ درصد کاربران روی پیشنهادهای صفحه اول گوگل، کلیک میکنند. این آمار اهمیت قرار گرفتن وبسایت در صفحهی اول را به خوبی نشان میدهد. سئوی صحیح و اصولی به شما کمک میکند در صفحهی اول گوگل حضور داشته باشید و این فرصت فوقالعاده را از دست ندهید.
آمار و نظرسنجیها نشان میدهد کاربران به سایتهای معروف و پرمخاطب اعتماد بیشتری دارند. قرارگرفتن در صفحه اول گوگل یکی از راههای جلب اعتماد مخاطبان است. طراحی مناسب سایت و قرار دادن نظرات مثبت سایر کاربران برخی از روشهایی است که تیم سئو پیشنهاد میدهد تا کاربران به شما اعتماد کنند. فراموش نکنید محصولات شما باید کیفیت بالا و واقعی داشته باشد و روشهای سئو تنها برای تایید کیفیت به کار میروند.
تحلیل مخاطبان به شما کمک میکند تا گروههای هدف را مشخص کنید. برای پیشرفت در کسبوکار، لازم است بدانید محصولتان برای کدام گروه سنی جذابتر است، اهالی کدام منطقه تمایل بیشتری به فعالیت شما نشان میدهند، بیشتر کاربرانتان خانم هستند یا آقا، چه تحصیلاتی دارند و دهها سوال دیگر که به مخاطب شناسی شما کمک میکند. تیم حرفهای سئو با استفاده از نرم افزارها و روشهای حرفهای، نتایج این تحلیلها را در اختیار شما قرار میدهند تا بتوانید آگاهانه، کالا و خدماتتان را به مخاطبان ارائه کنید.
پیشتر هم اشاره کردیم که الگوریتمها و قوانین گوگل هرسال تغییر میکنند. حتی در طول سال ممکن است گوگل چندین و چند بهروزرسانی را منتشر کند. اصول سئو هم براساس این تغییرات، به روز میشوند تا سایت شما را در بالاترین کیفیت حفظ کنند. از وظایف تیم SEO آگاهی از قوانین جدید و پیاده کردن این قوانین برای شما است.
همانطور که سایت بیمار برای حل مشکلاتش به سئو نیاز دارد، برای درمان این بیماری هم باید علت آن را شناسایی و راه صحیح درمان را انتخاب کنید. برخی از مشکلات مانند دیر لود شدن صفحات و بالا بودن نرخ پرش و … فنی هستند که با روشهای صحیح، به آسانی برطرف میشوند. برخی دیگر از مشکلات هم محتوایی هستند که به کمک متخصصان این حوزه میتوانید آنها را مرتفع کنید.
تقریبا میتوان گفت شما برای خدمات SEO هزینهای پرداخت نمیکنید؛ بلکه پول خود را برای کسب درآمد و موفقیت بیشتر پسانداز کرده و از هدر رفتن سرمایهتان جلوگیری میکنید. بنابراین دریافت خدمات سئو سایت برای شما یک سرمایهگذاری بلندمدت است که در نهایت سود چند برابری را عایدتان خواهد کرد.
امروزه تمام کسب و کارهای موفق از اهمیت سئو آگاه هستند و از آن بهره میبرند. شما نیز برای باقی ماندن در کورس رقابت با آنها، به این خدمات نیاز دارید تا جایگاه مناسبی در میان بهترینها داشته باشید.